2000. november 15. 01:00
Az online gazdaság marketingkihívásai
Az internet ma már nem mint eljövendő kihívás, hanem mint megoldandó napi feladat jelenik meg a hazai vállalatok előtt. A Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetem Marketing Tanszéke által hagyományteremtőnek szánt, „Az online gazdaság marketingkihívásai” című szimpóziumán elhangzottakból három előadást emeltünk ki.

Az online gazdaság marketingkihívásai
Szakmai szimpózium a Közgázon

[2000.11.15.]

Az internet ma már nem mint eljövendő kihívás, hanem mint megoldandó napi feladat jelenik meg a hazai vállalatok előtt. A Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetem Marketing Tanszéke által hagyományteremtőnek szánt, „Az online gazdaság marketingkihívásai” című szimpóziumán elhangzottakból három előadást emeltünk ki.

A Népszabadság Rt. 1996 áprilisában jelentette meg a napilap online változatát, amelyen mintegy 80-100 cikk jelent meg naponta. A kiadó fantáziát láthatott az internetben, azon belül is az e-business-ben, és 1999 őszén megnyitotta a Népszabadság Plazát. Amint azt Gárdos Attila, a kiadó online ügyekért felelős osztályvezetője elmondta, az elképzelés nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket. A felhasználóknak egy programot kell letölteniük, amelynek segítségével bejuthatnak a Népszabadság Plaza háromdimenziós világába. A program letöltése a felhasználók számára meglehetősen hosszadalmasnak bizonyult, a 26 üzletből 11 semmiféle e-kereskedelmet nem folytatott, hirdetési felületnek használta az áruházat. Az áruház nem produkálta az elvárt látogatottságot. Idén a kiadó úgy döntött: a jövőben nem az e-commerce-re koncentrál, hanem a lap online változatát egy önálló szerkesztőséggel rendelkező hírportállá fejleszti. A Népszabadság online változata jelenleg mintegy napi 50 000 oldalletöltést produkál, ami mintegy egy tizede a jelenleg piacvezetőnek számító [origo] hasonló számainak (az oldalletöltés nem egyezik meg a látogatószámmal, egy látogató több, általában 3-4 oldalt tölt le. – A szerk.), éppen ezért hosszabb folyamat lesz az elfogadható piaci pozíció megszerzése. Gárdos Attila szerint nem lesz könnyű feladat a hírportál működtetése, hiszen a várható hirdetési bevételek nem elegendőek a szerkesztőség eltartására, éppen ezért különböző egyéb bevételi lehetőségeket kerestek. Ilyen lehetőség az online archívum értékesítése. Gárdos Attila ugyanakkor bizakodó volt, véleménye szerint a Népszabadságon keresztül hamar ismertté tehető az új hírportál, a hirdetésekért az online kiadványnak nem kell fizetnie.

Dell Magyarország: mindent a gyártótól
Michael Dell 1984-ben még orvosi egyetemista korában rakta össze először egy ismerőse számítógépét, akinek azt javasolta: ne vegye meg boltban a kész gépet, ő sokkal olcsóbban, darabokból rakja össze. A szülők nem örültek annak, hogy az ifjú Michael hanyagolja az egyetemet, ezért egyezséget kötöttek: a fiú a nyáron folytathatja „gyanús” üzelmeit, de aztán visszatér az egyetemre. Michael Dell 200 000 dollárt keresett három hónap alatt, ez meggyőzőnek bizonyult. A Dell ma 45 országban van jelen és mintegy 45 ezer alkalmazottat foglalkoztat világszerte, és a második legnagyobb számítógépgyártó. Iskum Miklós, a Dell Magyarország országmenedzsere elmondta, hogy a több mint 15 évvel ezelőtt kitalált recept ma is remekül működik: a gyár csak azokat az alkatrészeket gyártja le, amelyek a vevők által megrendelt gépekhez szükségesek, így nincsenek nagy raktárkészletek. Az internet robbanásszerű elterjedése kapóra jött. A korábban elsősorban a telefonon keresztül bonyolított megrendelések már szinte kizárólag az interneten keresztül valósulnak meg, mint ahogyan az egész további folyamat az Internet segítségével a megrendelő számára is folyamatosan végigkövethető, egészen a kiszállításig. Ma már természetesnek mondható, hogy a fizetés is lebonyolítható az interneten keresztül. Iskum Miklós szerint az internet három alapvető igénynek tesz eleget. Biztosítja az egyszerű üzletkötést, a gyorsaságot, és a jól hasznosítható felhasználói kapcsolatokat. Iskum Miklós úgy látja, hogy a közeli jövőben már a kereskedelem 80 százaléka az interneten keresztül bonyolódik majd.

Compaq Depó: 120 millió az első félévben
Míg a nyolcvanas években a vállalatok elsősorban a saját belső folyamataikat menedzselő ún. back office rendszereket építették ki, addig a 90-es évekre az internet elterjedése lehetővé tette a front office-ok kialakítását, amelyek biztosították a folyamatos kapcsolatot az ügyfelekkel – hangzott el Mezricky László, a Compaq Computer Magyarország marketingigazgatójának előadásán. Véleménye szerint manapság egyre inkább vevőrészesedésről beszélhetünk a korábbi piaci részesedés helyett, hiszen az egyes vásárló egyre pontosabban érhető el, ami maga után vonja a tömeges személyre szabás szükségességének megjelenését is. Az internetes jelenlét további kihívást is jelent, hiszen nonstop jelenlétet, azaz nonstop ügymenetet is kíván. A világ vezető számítástechnikai gyártójának magyarországi leányvállalata tavaly indította el a Compaq Depót minimális beruházással, elsősorban a piaci igények felmérése érdekében. Az oldal kezdetben sok érdeklődőt, de kevés vásárlót vonzott, az első három hónap mégis 45 milliós forgalmat jelentett. Az eredmények láttán a cég úgy döntött: érdemes többet befektetni az online kereskedelembe. Ennek megfelelően tavaly év végén a Depó új designt kapott, teljes munkaidőben csak a Depóval foglalkozó munkatársakat vettek fel, és lehetővé tették az online lízinget és részletvételt. Ma egy 23 fős csapat foglalkozik a Depó működtetésével. A Compaq Depó vevőköre ma mintegy 100 visszatérő cégből áll, amelyek 90 százaléka az eredetileg is megcélzott SME (small-medium) szegmensből került ki, és a tervek szerkezete is: az eladások 78 százalékát a PC-k tették ki. Az elmúlt háromnegyed évben (októberig) a Depó 360 milliós forgalmat bonyolított, indulása óta mintegy 1500 gépet értékesített. Mezriczky László elmondta, hogy a Depó által végzett tevékenység nem teljes e-commerce, hiszen a fizetésre nincs lehetőség a Depón keresztül. A Compaq tervei között szerepel a Depó továbbfejlesztése egy, a kis- és középvállalkozások számára hasznos portállá, ahol a cégek online szaktanácsadást vehetnek igénybe. A termékskálát bővítik, tervezik, hogy irodabútort és irodaszereket is értékesítenek a jövőben, és továbbfejlesztik a fizetési kondíciókat.

Bálint Ákos