hirdetés
Share on Tumblr

Óriásplakát-vizsgálat, december

hirdetés

Óriásplakát-vizsgálat, december

[2001.02.28.]

A táblázat a Szonda Ipsos novemberi óriásplakát-vizsgálata alapján készült, és a kampányok országos eredményeit tartalmazza. A lista nem teljes, csak néhány kirívóan sikeres hirdetés szerepel benne. Az értékek azt mutatják, hogy a hónapban megjelent összes többi plakáthoz viszonyítva hányadik helyezést értek el a reklámok az egyes indexekben. A felmérés mintája 800 fő, akik nem, kor és iskolai végzettség szerint reprezentálják a Budapesten és agglomerációjában, illetve a 28 ezer főnél népesebb vidéki városokban élő 15 évnél idősebb lakosságot.

Óriásplakát-vizsgálat, december
Kampány Észlelés Tetszés Azonosítás Aktivizálás
Kaiser – Kellemes karácsonyi Kaisereket 2 1 3 10
Tesco – Étkészlet 8 18 1 5
Sláger Rádió – Minden idők legnagyobb slágerei 1 25 2 33
Forrás: Szonda Ipsos

Tesco – Fajansz és hóember
Hagyományosabban „karácsonyi” megközelítésű, mégsem közhelyesen kedves és jópofa a Tesco decemberi óriásplakátja, amely elég jó eredményeket ért el a Szonda vizsgálatai szerint.
Megrendelő: Tesco • Ügynökség: Hammer Advertising • Kreatívigazgató: Julian Farquhar • Art director: Takács Tamás • Szöveg: Tóth Ákos Szilárd

A mosolygós hóember úgy tűnik, felkeltette a vásárlók érdeklődését: az azonosítás terén ez a plakát szerepelt a legjobban decemberben. A vidám, téli figurát tehát szinte mindenki a Tescóhoz kapcsolta.

Figyelmeztető jel lehet azonban a szakemberek számára, hogy a tetszési index elmaradt a várakozásoktól: a 18. helyezés arra utal, hogy a hirdetők nem teljesen találták telibe az újdonságokra talán fogékonyabb vásárlók ízlését.

A plakát aktivizáló ereje viszont még így is jelentős volt: az ötödik hely arra utal, hogy a hirdetés megfelelő mértékben mozgósította a vásárlókat. A reklámot készítő Hammer Advertising ügynökség tájékoztatása szerint a kampány célcsoportja a 35-50-es háziasszony réteg volt, nyilván a csoport beállítottságának köszönhető, hogy a praktikus információ elegendő vonzerőt jelenthetett.

A siker titka ebben az esetben alighanem a viszonylagos feltűnőségben rejlik. Bár a nyolcadik helyezés nem kimagasló eredmény, mégis arra utal, hogy a billboard „szem előtt” volt, sokan vették észre az utcákon, és így sikeresen fejthette ki hatását.

Az észlelés sikere feltétlenül betudható a plakát vizuális szerkesztésének is: a fehér és az élénk színek remekül egészítik ki egymást, a hóember-figura piros orra, sapkája és sálja pedig vonzza a tekintetet; nem különben a jobb oldali sárga-piros felirat. A plakát háromosztatú szerkezete meglepő hasonlatosságot mutat a fentebb bemutatott sörhirdetésével: úgy tűnik, az elmúlt hónap az ily módon tagolt tipográfiai megoldásoknak kedvezett.

Karácsonykor is népszerű a sör
A legjobban sikerült decemberi plakátnak a Kaiser sörmárka legfrissebb hirdetése bizonyult. Érdekes, hogy nem volt ez máshogy tavaly sem: egy évvel ezelőtt a Kaiser hasonlóan eredményesen szerepelt a karácsonyi szezonban.

Megrendelő: Brau Union Sörgyárak Rt. • Ügynökség: Lowe Lintas GGK • Kreatívigazgató: Harmat Gábor • Art director: Kohán JózsefA siker egyik titkának a megfelelően kiválasztott szlogen tűnik: a megszokott ünnepi formára rájátszó „Kellemes karácsonyi Kaisereket” jelmondat már tavaly is bevált, ezért a kampányt tervező Lowe Lintas GGK ezen nem változtatott. Ez most kiválóan működött: a tetszési index alapján ez a hirdetés végzett az első helyen.

Hogy ez az előkelő hely minek köszönhető, arra a magyarázat kettős: egyrészt az ünnepekhez nálunk feltétlenül kötődik az alkoholfogyasztás, mostanában különösen a sörivás szokása, ezért egy sörreklám viszonylag könnyen találja meg az utat a fogyasztókhoz. A válasz második része már konkrétan a vizsgált hirdetés érdeme. A vizuális megjelenítés elég figyelemfelkeltő: a három részre tagolódó plakát vonzza és megragadja a szemlélő figyelmét. A sok egyforma, karácsonyi billboard között üdítő színfolt volt a meleg hangulatot árasztó plakát.

Ügyes ötlet volt a sör megjelenítése és a századforduló hangulatát idéző ruhába öltöztetett vonzó minta alakjával való összekapcsolása; a két „főszereplő” között pedig könnyen értelmezhetően teremt kapcsolatot a képmásuk közé beszőtt karácsonyi szlogen.

A karakteres plakát esetében nem véletlen tehát az azonosítás egyértelműsége: a harmadik hely azt mutatja, a brand tudatosítása sikeres volt. Az aktivizálás terén mégsem mutathatók ki hihetetlen sikerek: a tizedik hely nem rossz ugyan, azonban ilyen népszerű reklámtól nagyobb fogyasztásösztönző hatást várhatnánk.

Sláger Rádió – A jól látható adó
Ennek ellentmond a hónap harmadik, igen eredményesen szereplő plakátja, amely a Sláger Rádiót népszerűsíti, és amely épp az észlelési rangsorban végzett az élen. Ez a billboard középpontos és nem oszlopos szerkesztésű: a tekintetet a felület közepére elhelyezett Sláger Rádió-embléma vonzza. Ezt egészíti ki a szöveg. Az észlelés terén elért sikerben persze nyilván szerepet játszottak az élénk, szinte harsány színek, és a hatalmas betűvel szedett, könnyen olvasható feliratok is.

Megrendelő: Sláger Rádió Rt. • Kreatív stúdió: Art Force• Art director: Almássy Csaba • Designer: Stéhlik Márta, Szigeti PéterA láthatóság a bevésés területén is sikerhez vezetett: a márkaazonosítás terén a hónap második legjobb eredményét érte el a rádió hirdetése, ami egy ilyenfajta, kevésbé „hétköznapi”, nehezebben megfogható, és még sztárarcokhoz sem kötött brand esetén szokatlanul szép eredmény.

A szinte csak szöveges információt közlő plakát viszont a tetszés terén meglehetősen lemaradt a legnépszerűbbek mögött, és ez érezhetően kihatott az aktivizálásra is. Ez utóbbi tekintetében azonban fontos megjegyezni, hogy egy rádió esetében – a „hétköznapi” fogyasztási cikkekhez viszonyítva – a fogyasztói attitűd lényegesen nehezebben befolyásolható, a váltás elérése ezért nehezebb, összetettebb feladat, amelyhez a mostanihoz hasonló, mozireklámmal támogatott óriásplakátos hirdetés mindenképp csak kiindulási pont lehet.

hirdetés
Share on Tumblr
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

A Kreatív Csoport negyedszer rendezi meg a közösségi aktivitások versenyéhez kapcsolódó workshopot január 29-én.

Hogyan jelenjen meg a márkám a digitális médiában? A válasz: média ötösfogat! További információk és videók: 2015.enterdigital.hu

Következő tréning 2015-ben!

A cél: Díjazni a legjobb zöld projekteket Magyaországon. Nevezési határidő: 2015. január 30.

hirdetés